انجمن دیابت خراسان رضوی

همه با هم برای دیابت

انجمن دیابت خراسان رضوی

همه با هم برای دیابت

گفتگو با خبرگزاری

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: بیش از 120 هزار نفر دیابتی در مشهد وجود دارد که آمار این بیماری در استان خراسان رضوی به 150 هزار نفر می‌رسد.

 منطقه خراسان، در آستانه 23 آبان، روز جهانی دیابت خاطرنشان کرد: پیشگیری موضوع مهمی در بیماری دیابت است و هم برای کسانی که دیابت ندارند، دارای اهمیت است و هم برای کسانی که دیابت دارند چرا که باید از عوامل دیابت مطلع باشند.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: بیش از 120 هزار نفر دیابتی در مشهد وجود دارد که آمار این بیماری در استان خراسان رضوی به 150 هزار نفر می‌رسد.

وحید آذری‎فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، در آستانه 23 آبان، روز جهانی دیابت خاطرنشان کرد: پیشگیری موضوع مهمی در بیماری دیابت است و هم برای کسانی که دیابت ندارند، دارای اهمیت است و هم برای کسانی که دیابت دارند چرا که باید از عوامل دیابت مطلع باشند.

وی با بیان اینکه دولت در سال میلیاردها تومان هزینه می‌کند تا یارانه قطع پای دیابتی‌ها را بپردازد، خاطرنشان کرد: می‌توان با یک دهم این مبلغ در زمینه پیشگیری فعالیت کرد، هر چند که در خصوص امکانات درمانی این بیماری مثل انسولین، ‌سرنگ و غیره کمبود وجود ندارد اما افزایش قیمت صورت می‌گیرد.

آذری‌فر اضافه کرد: قیمت‌ها در طول یک سال اخیر روند افزایش داشته است به طوری که انسولین ایرانی که 1100 تومان خریداری می‌شد در حال حاضر به 3500 تومان رسیده یعنی دو برابر شده است، در حالی که یارانه‌ دارو حذف نشده است.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی اظهار داشت: در اواخر مجلس هفتم شورای اسلامی مصوبه‌ای داشتیم که که بر اساس آن بیمه انفرادی بیماران دیابتی به دولت ابلاغ شد اما از آن زمان تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است؛ سیگار و نوشابه گران شد، اما بیمه دیابتی‌ها اجرا نشد.

آذری‌فر با اشاره به هزینه‌های بالای دارویی بیماران دیابت بیان کرد: در حال حاضر هزینه‌های دارویی بیماران دیابت بالاست به گونه‌ای که یک بیمار دیابتی در ماه حدود 80 هزار تومان برای درمان و کنترل بیماری خود هزینه می‌کند.

وی اظهار داشت: منظور از کنترل و درمان بیماری‌ دیابت این است که افراد مبتلا، مشکلاتی را برای خانواده‌های این افراد در ارتباط با تامین هزینه‌های درمان و دارو فراهم کرده است.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در خصوص انواع دیابت، با بیان اینکه سه نوع دیابت داریم، عنوان کرد: دیابت نوع اول شامل افراد زیر 30 سال می‌شود که قسمت انسولین‎ساز بدنشان به درستی کار نمی‌کند و پر ادراری و پر نوشی و کاهش وزن از علایم آن است. ‌دیابت نوع دوم، افراد بالای 30 سال هستند که قسمت انسولین‌ساز بدنشان ناقص عمل می‌کند و گاها با داروی خوراکی رفع می‌شود و دیابت نوع سوم مختص زنان باردار است که در دوران حاملگی به دیابت دچار می‌شوند و 60 درصد پس از وضع حمل بهبود پیدا می‌کنند.

آذری‌فر با بیان اینکه چهار نوع عارضه چشمی، کلیوی، قلبی و عروقی و اعصاب برای این بیماری شناخته شده است، تصریح کرد: دیابت مثل سکه دو رو است، ما می‌توانیم کاری کنیم که روی هیچ قسمت زندگی‌مان تاثیر نداشته باشد یا اینکه اجازه دهیم دچار عارضه‌های زمین‌گیر آن شویم و نسبت به آن بی‌اهمیت باشیم که گاهی به علت عدم ‌آگاهی نسبت به این مساله است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد