انجمن دیابت خراسان رضوی

همه با هم برای دیابت

انجمن دیابت خراسان رضوی

همه با هم برای دیابت

ویتامین د ( D ) می تواند به بهبود دیابت نوع دوم کمک کند

مکملها بر عملکرد بیولوژی بدن تاثیر به سزایی دارند .

پژوهشگران علوم پزشکی در  مرکز پزشکی دانشگاه توفتز در بوستون امریکا می گویند نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویتامین «د» با بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین در غده پانکراس، فاکتورهای خطرزای ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می دهد.

دکتر آناستازیوس پتتاز ( پزشک متخصص  غددد  )  گفت : این نتایج نشان می دهد که مکمل ویتامین د می تواند به بهبود مشکل اصلی در مبتلایان به دیابت نوع دوم کمک کند.

دیابت بیماری است که با افزایش میزان قند خون در اثر کمبود ترشح انسولین (دیابت نوع یک) و یا اختلال در فعالیت انسولین (دیابت نوع دو) بروز پیدا می کند. بیش از ۹۰ در صد دیابتی ها، به دیابت نوع دو گرفتار می باشند.

مکملها بر عملکرد بیولوژی بدن تاثیر به سزایی دارند .

پژوهشگران علوم پزشکی در  مرکز پزشکی دانشگاه توفتز در بوستون امریکا می گویند نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویتامین «د» با بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین در غده پانکراس، فاکتورهای خطرزای ابتلا به دیابت نوع دوم را در افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می دهد.

دکتر آناستازیوس پتتاز ( پزشک متخصص  غددد  )  گفت : این نتایج نشان می دهد که مکمل ویتامین د می تواند به بهبود مشکل اصلی در مبتلایان به دیابت نوع دوم کمک کند.

دیابت بیماری است که با افزایش میزان قند خون در اثر کمبود ترشح انسولین (دیابت نوع یک) و یا اختلال در فعالیت انسولین (دیابت نوع دو) بروز پیدا می کند. بیش از ۹۰ در صد دیابتی ها، به دیابت نوع دو گرفتار می باشند.
شیوع دیابت نوع ۲، در طی سال های اخیر افزایش بی رویه ای پیدا نموده و سن ابتلا به این نوع دیابت نسبت به دهه های قبل به مراتب کاهش یافته است .

دیابت نوع دوم شایعترین نوع این بیماری است و امروزه میلیون ها نفر در جهان به آن مبتلا هستند. مهمترین ویژگی این بیماری، افزایش میزان قند خون و در نتیجه واکنش ضعیف و نامناسب بدن به انسولین است. انسولین ماده شیمیایی است که قند را از جریان خون خارج کرده و در کبد و عضلات ذخیره می کند. انسولین در واقع توسط سلول های بتا در غده پانکراس تولید می شود.

برای مشاهده چگونگی تاثیر مصرف این ویتامین در بهبود توان بدنی افراد برای کنترل قند خون، متخصصان روی ۹۲ فرد بالغ مبتلا به عارضه پیش دیابت بررسی کردند. به این افراد مکملهای ویتامین د ۳ ، مکمل های کلسیم، یک دارونما و یا هر دوی این مکمل ها داده شد. پس از چهار ماه خون این بیماران به لحاظ چندین فاکتور خطرزای دیابت آزمایش شد.

دکتر یان بی بوئر متخصص نفرولوژی در دانشگاه واشنگتن در این باره تصریح کرد: نتایج حاصل از این بررسی لزوما نشان نمی دهد که ویتامین د احتمال ابتلا به دیابت را کاهش خواهد داد اما از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد مکملها روی بیولوژی بدن تاثیر به سزایی دارند.

ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است و برای جذب کلسیم و در نتیجه رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها در بدن لازم است. همچنین وجود آن برای انعقاد خون و عملکرد مطلوب غده تیروئید مهم است.

متخصصان طی مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از موارد سرطان بر اثر کمبود ویتامین د ایجاد می شوند. برهمین اساس، میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به سرطان روده در نواحی شمالی آمریکا، سه برابر نواحی جنوبی این کشور است.

کارشناسان علم تغذیه معتقدند که تعداد بسیار کمی از افراد ویتامین د مورد نیاز بدن خود را از طریق غذا تامین می کنند، بنابراین به منظور تامین این ویتامین باید در معرض نور آفتاب قرار بگیریم. شدت نور خورشید در نواحی شمالی نسبت به نواحی جنوبی کمتر است. افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند در زمستان اغلب بیرون نمی روند در نتیجه با کمبود این ویتامین مواجه می شوند.

شما می توانید علاوه بر تماس با نورخورشید ویتامین د را از طریق مکمل های ویتامینی، روغن ماهی، ماهی، غلات غنی شده و مقدار کمی نیز از طریق شیر غنی شده به دست آورید.
ویتامین D چندین نقش کلیدی در بدن دارد، و از همه مهمتر کمک به جذب مواد معدنی کلسیم و فسفر از غذایی که می‌خورید.

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در بسیاری از مواد غذایی مانند ماهی، تخم‌ مرغ، شیر غنی‌شده و روغن کبد ماهی یافت می‌شود.

اشکال شیمیایی متعددی از ویتامین دی وجود دارد. دو شکل این ویتامین در انسان‌ها نقش دارند: اگوکلسیفرول (ویتامین دی ۲) و کوله‌کلسیفرول (ویتامین دی‌۳). ویتامین دی ۲ در گیاهان ساخته می‌شود.

 

ویتامین دی ۳ در پوست انسان هنگام قرار گیری در معرض پرتوهای ماورای بنفش B نور خورشید ساخته می‌شود. مواد غذایی را ممکن است با ویتامین دی ۲ یا دی ۳ غنی کنند.

 

گرچه ویتامین D برای درمان بیماری‌های گوناگون از پیشگیری از سرطان گرفته تا فشار خون بالا به کار رفته است، اما شواهد قطعی در مورد تاثیربخشی آن در این موارد وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد